In het kort:
De Super Audio CD is een verdere ontwikkeling van de CD, waarbij er een betere geluidskwaliteit beloofd wordt dan die van CD
Wat is daarvan terecht?
Verwante onderwerpen:
Tot nog toe ben ik uiterst sceptisch geweest over de hoorbare invloed van frequenties boven de gehoorgrens (20 kHz) en daarmee ook over het Super Audio CD systeem (SACD). Ik heb daarover wat onaardige dingen geschreven.
Enige tijd terug heb ik bij iemand kunnen luisteren naar DSD/CD, en ik moet toegeven daar een merkbaar verschil gehoord te hebben. Gering, je moet goed opletten, maar als je het eenmaal hoort vrees ik dat je er aan verslaafd kunt raken.
Ik moet hierbij aantekenen dat de betreffende persoon heel veel werk gemaakt heeft van het luidspreker systeem. Het gaat om allerlei maatregelen om het systeem zo goed mogelijk fase-rein te krijgen, zoals een eindversterker voor iedere luidspreker en een actief wisselfilter waarin ook compensaties aangebracht waren voor het specifieke tijd-gedrag van de luidsprekers in hun behuizing.
Later, toen ik zelf een SACD-speler had heb ik vegelijkingen gedaan door direct omschakelen tussen een zo goed mogelijk synchroon lopende CD en SACD via een kwaliteits hoofdtelefoon. Ik heb daarbij geen overtuigend verschil meer gevonden. Nou ja, ik geef jonge oren nog wel een kans, want bij mij houdt het bij 10 of 12 kHz wel op en de verschillen zitten vooral daarboven.
E.e.a. wordt bevestigd door een onderzoek van enkele journalisten die (eindelijk eens echt blind) zijn gaan testen. Deze link werd mij toegestuurd.
Kijk op de website van de SACD community Je moet een beetje diep graven om het technische verhaal boven water te krijgen, maar dan vind je o.m.dat:
-
Het gaat om het z.g. DSD formaat, Direct Stream Digital. Dat is een digitaal formaat dat erg lijkt op de 1-bit data stroom zoals die afkomstig is van 1-bit A/D converters of toegevoerd wordt aan 1-bit D/A converters. Je vindt over zulke converters een beknopte uiteenzetting in mijn hoofdstuk over analoog en digitaal
-
Het DSD formaat een soort "moeder formaat" is waaruit betrekkelijk eenvoudig allerlei andere formaten (standaard CD, DVD-Audio, MP2, MP3, enz..) afgeleid kunnen worden.
-
Er in het studio traject, dus van microfoon tot aan de master voor het consumer product, er een duidelijke noodzaak is voor een digitaal formaat dat een grotere dynamiek toelaat dan die van het eindproduct. Ook hogere sample frequenties zijn vereist, aangezien er soms meerdere keren een her-sampling moet plaatsvinden bij de omzetting naar andere formaten en bij het synchroniseren van de datastromen van verschillende digitale bronnen naar de regietafel waarop de uiteindelijke mix gemaakt wordt. Voor dat her-sampelen is een interpolatie nodig, en eenvoudige interpolatie algorithmes hebben de neiging om zich als een laagdoorlaat filter te gedragen. Dat wil je niet keer op keer.
Kortom, er zijn goede redenen om in het studio traject en bij het archiveren van het "ruwe materiaal" een formaat te gebruiken dat zeer "ruim in het jasje" zit. -
Het technische verhaal hoegenaamd geen verbetering van de uiteindelijke geluidskwaliteit claimt. Die beweringen staan op de commerciele voorpagina's.
-
De DVD technologie (en dan bedoel ik de manier waarop er zoveel meer bitjes op een plaat gaan dan bij de CD) maakte het mogelijk dit "moeder formaat" ook direct in de handel te brengen. Bij consumer producten is het gebruikelijk om de voordelen zwaar aan te zetten, en in de high-end hifi wereld is het niet moeilijk om getuigen te vinden die een "enorme verbetering" willen bevestigen.
-
Het DSD systeem vooralsnog een sterke copieer beveiliging heeft. Er zijn weliswaar DSD branders op de markt, maar die beschikken niet over een copieer mogelijkheid. DSD spullen voor in je PC ben ik nog niet tegengekomen. (ik word hierover graag tegengesproken)
-
Frequenties boven 20 kHz zijn (nog steeds) onhoorbaar voor mensen. Dat is keihard vastgesteld in allerlei onderzoeken aan het gehoor.
-
Niet-lineariteiten, in de zin van het waarnemen van verschiltonen tussen onhoorbare frequenties (bijv. tonen van 25 en 26 kHz zouden een verschiltoon van 1 kHz moeten opleveren) werden door mij niet waargenomen. Op deze website staat een experimentje waarmee je dit tot ca. 20 kHz kunt uitproberen. Ik ontvang daarover graag rapportages.
-
Het CD systeem geeft alle frequenties tot iets over 20 kHz perfect even sterk door. Ook ondervinden al die frequenties dezelfde vertraging. (perfect lineaire fase karakteristiek.)
-
De signaal theorie zegt dat een in bandbreedte begrensd signaal perfect gereconstureerd kan worden als de sample frequentie hoger is dan 2x die bandbreedte. Het CD systeem voldoet daaraan tot en met de hoogst hoorbare frequenties, en met die signaal theorie is niets mis, dat is al duizenden keren in de praktijk bewezen goed te werken.
-
Volgens mijn zegsman gaat het om het temporele gedrag van het signaal (het gedrag in de tijd). Frequenties boven het hoorbare gebied geven daaraan een bijdrage die kennelijk niet veronachtzaamd kan worden, alhoewel die frequenties op zich niet waargenomen (kunnen) worden.
-
Het lijkt erop dat ons gehoor toch op een wat andere manier met deze signalen omgaat. De veronderstelling dringt zich op dat een deel van het gehoor-traject (trommelvlies, gehoorbeentjes, cochlea, etc.) gevoelig is voor frequenties boven 20 kHz.
-
Iedereen die hier een goed onderbouwde bijdrage denkt te kunnen leveren is welkom, in het bijzonder waar het gaat om de eigenschappen van het gehoor bij deze hoge frequenties.
-
Bij het filteren om alles boven ca. 21 kHz te onderdrukken worden analoge dan wel digitale filters gebruit die alles boven ca. 20 kHz zeer scherp afsnijden. Er is een vermoeden dat zulke steile filters een gering ongewenst effect hebben op de gehoormatige weergave. Systemen met hogere sample frequentie zoals DVD-Audio en SACD hebben hier minder last van. Over deze materie heb ik twee artikelen van Hans van Maanen (lid AES) mogen herpubliceren.
Kanttekeningen (pdf, 747 kB) is in 1981(!) verschenen in het tijdschrift Elektronica, en het engelstalige artikel Temporal Decay (pdf, 215 kB) is gepubliceerd door de AES.
E.e.a. zal leiden tot wijzigingen in tenminste de hoofdstukken over het gehoor, versterkers, signaalbronnen, A/D en D/A conversie, en diverse lemma's in de begrippenlijst.
Er komen ook hoofdstukken en artikelen over vervorming, en over het tijdgedrag van diverse systemen, o.m. de vinyl-platenspeler, want daar is nog wel wat te beleven.
Van diverse kanten heb ik berichten ontvangen dat op sommige SACD's op het CD-spoor een andere mix, mastering, of hoe je het ook wilt noemen zou staan dan op het "super" spoor, oftewel het DSD-spoor. Als je op de website www.superaudio-cd.com kijkt zie je dat een belangrijke eigenschap van het DSD signaal is dat andere formaten zoals standaard CD er "zo gemakkelijk" van af te leiden zijn. Als er op een SACD dus verschillende masterings gebruikt zijn voor het "super" spoor en het gewone CD-spoor dan heeft men willens en wetens bewust de boel willen belazeren.
Ik ontvang graag rapportages over zulke "verdachte" SACD's. Meld me Titel, Merk, Nummer en waar je'm kunt kopen. Ik zal er een lijst van aanleggen en dan mag iedereen er commentaar op leveren.
Ik studeer nog op technische methodes om vast te stellen of er inderdaad een andere mix gebruikt is.
Let op! Veel SACD's bevatten multikanaal geluid, dat bedoeld is om via 5 of 7 luidsprekers weergegeven te worden. Dit klinkt natuurlijk volstrekt anders dan het conventionele 2-kanalen stereo, zeker/zelfs als je alleen de "front" kanalen beluistert. Wees er zeker van dat je het 2-kanaals SACD signaal vergelijkt met het 2-kanaals CD-spoor.
Ik heb eerder op deze website beweerd
dat SACD het zou afleggen tegen DVD-al-of-niet-Audio. Ik geef me op dit
punt
gewonnen. SACD zal blijven. Maar niet wegens de "veel betere
geluidskwaliteit" want dat is een marginaal verschil. Wel omdat het
copieren van het DSD-spoor voorlopig ondoenlijk is (dat van het
CD-spoor
natuurlijk wel). Ook de kosten-factor: SACD's zijn niet meer dramatisch
veel
duurder dan de gewone CD, en ook de prijs van de afspeel apparatuur is
flink
gedaald.
Er zijn DVD-spelers in de handel die ook SACD
aankunnen.
Begin 2007 ontving ik een melding dat de verkoop van SACD ver
achterblijft, en
dat DVD (audio) het gaat winnen. De meeste mensen (en daar moet de
handel het
van hebben) zijn niet geinteresseerd in een marginaal betere
geluidskwaliteit.
Men wil simpelweg het goedkoopste. Ik heb al DVD spelers
gezien van 35
euro (Geen tikfout) Waar blijft de SACD speler van twee
tientjes?
Er is een software programma beschikbaar waarmee je zelf mogelijk wat experimenten kunt doen i.v.m. aliassing en zo.