M
De letter m of M wordt in de elektronica techniek gebruikt voor de koppeling tussen 2 spoelen. In bijv. een transformator is die koppelfactor altijd vrijwel 1, maar bijv. in de middenfrequent trafo van een radio ontvanger is 'ie meestal flink wat kleiner.
Magneto
dynamisch
Gebruikmakend van bewegingen van een magneet. Bijv. bij
pick-up
elementen voor
het afspelen van vinylplaten
bestaat er een magneto-dynamische en een elektro-dynamische
variant. In
het
eerste geval beweegt er een magneetje, in het tweede geval
beweegt er
een
spoeltje.
Zo goed als alle luidsprekers, ook -of juist- de z.g.
magnetostaten
zijn
elektrodynamisch, alhoewel ze vaak magnetisch of MD genoemd
worden.
Magneto
Dynamisch Element (M.D.)
Pick-up
element waarbij een klein magneetje beweegt in een
stilstaand
spoelenstel.
Meest gebruikte afspeel element voor Vinyl platen.
Zie ook Moving
Coil Element.
Magnetostrictie
Dit is het effect dat sommige materialen onder invloed van
een
magneetveld
korter en dikker worden. Er zijn weinig practische
toepassingen.
De elektrische tegenhanger is het Piezo-elektrisch
effect, soms ook genoemd:Electrostrictie, dat veelvuldig
wordt
toegepast o.m. in gasaanstekers en ultrageluid apparatuur
(medische
echografie)
Maskering
Eigenschap van het menselijk gehoor.
Als er een zacht geluid aanwezig is tegelijk met een hard
geluid zullen
we onder
bepaalde omstandigheden het zachte geluid in het geheel niet
meer
kunnen
waarnemen.
De maskering is sterk afhankelijk van de frequentie gebieden
van het
"harde" en het "zachte" geluid.
In het algemeen kan gesteld worden dat bijgeluiden zwakker
dan -50 dB
t.o.v. het
"sterke" geluid niet waargenomen kunnen worden. Voor
harmonischen
geldt een grens van 20 tot 30 dB.
Het artikel over het
gehoor vertelt er
meer over.
Massa
fabricage
Dit begrip heeft voor veel mensen een associatie met slechte
kwaliteit. "Handgemaakt" of "Ambachtelijk" zou veel beter
zijn.
Nou, daar zit wel een beetje waarheid in, maar er valt ook erg veel op af te dingen, en dan gaat het vooral om de mogelijkheden van kwaliteitscontrole bij de productie.
Als je slechts een paar (complexe) apparaten per week / maand of noem-maar-op maakt is de eindcontrole naar verhouding erg duur / bewerkelijk. Maak je er 100000 dan loont het de moeite om de eindcontrole te automatiseren, hetgeen tot veel lagere test-kosten per apparaat leidt.
Neem als
voorbeeld de auto-industrie. Massafabrikage bij uitstek.
Maar wel bijna
volledig geautomatiseerd. Robots die geen last hebben van
een
maandagochtendhumeur of een doorzakweekend.
Mc
Mega Cycle(s per second)
Eng. aanduiding voor MegaHertz, aantal (miljoenen) perioden
per seconde.
MC
Moving Coil. Een element voor het afspelen van
vinylplaten Zie Moving Coil
Mechatronica
Het overlappende deel van de vakgebieden elektronica
en mechanica.
Zie ook
"Servo".
Meekoppeling
Zie tegenkoppeling
Meneer
Van Dalen Wacht Lang Op Antwoord
Dit is een ezelsbrugje om de volgorde te onthouden waarin
samengestelde
berekeningen gemaakt moeten worden.
Machtsverheffen, Vermenigvuldigen,
Delen, Wortel-trekken,
Logarithme nemen, Optellen, Aftrekken.
Voorbeeld: X = A + B * C. Hier moet je eerst B en C
vermenigvuldigen en
dan A
erbij optellen, want Vermenigvuldigen gaat vóór Optellen.
De "Meneer Van Dalen" volgorde wordt doorbroken met haakjes.
In X = (A + B) * C moet eerst A en B opgeteld worden, en het
resultaat
wordt met
C vermenigvuldigd.
Mengtrap,
mixer
In super heterodyne radio (en TV) ontvangers de plaats waar
de
frequentie
omzetting plaats vindt.
In de
mengtrap worden de te ontvangen signalen gemengd met dat van
een lokale oscillator, zodat er som-en verschil frequenties
ontstaan.
Zie super, super-heterodyne, middenfrequent.
Metaalfilm
Aanduiding van een bepaalde constructie van een weerstand.
Het weerstands materiaal bestaat uit een dunne metaalfilm
die op een
keramische
drager aangebracht is.
Ook bij condensatoren komt de term voor: Het gaat dan om
constructies
waarbij
een metaallaagje op een isolerende film opgedampt is.
MFB
Motional Feedback. Een actief luidspreker systeem
dat omstreeks de jaren
''70 door Philips in de handel gebracht is om veel laag uit
een klein
luidsprekerkastje te krijgen.
Het principe berust er op dat de beweging van de (bas)
luidsprekerkonus
gemeten
wordt en teruggevoerd wordt naar de eindversterker van de
basluidspreker. De
basluidspreker wordt zodoende gedwongen om het aangeboden
signaal beter
te
volgen, en daardoor zal er ook bij een eigenlijk te kleine
kast een
betere
basweergave optreden.
Het principe werkt beslist, maar het is desondanks een
commerciele flop
geworden.
Er is anno 2020 nog steeds veel belangstelling voor zulke
luidsprekers,
te zien
aan de website mfbfreaks.nl (en er zijn
er vast meer)
Schrijver dezes is van mening dat er goede mogelijkheden zijn
om dit
principe
toe te passen, niet zozeer om de laagweergave van een
principieel te
kleine kast
te verbeteren, maar om de vervorming van ook goede
basluidsprekers
terug te
dringen.
Je hoort de Hifi specialisten er bijna nooit over, het is een diep verzwegen geheim, maar basluidsprekers produceren doorgaans een forse hoeveelheid vervorming bij een wat grotere conusuitslag.
Mho
Deze eenheid wordt in Am. literatuur wel eens gebruikt voor
de
geleiding van
kleine weerstanden. 1/Ohm
dus. In Europa kennen we de Siemens als zodanig.
micro
voorvoegsel voor 1/1000,000 (een miljoenste) Meestal
aangeduid met de
griekse
letter mu, de µ.
Microfoon
Apparaat om geluid om te zetten in een elektrisch signaal.
Microgeleiding
Hier en daar wordt gesuggereerd dat heel kleine
signaalstroompjes
moeilijker
door een signaal- of luidspreker kabel zouden komen. De
"micro
geleiding" zou slechter zijn dan de geleiding van grotere
stromen of
spanningen.
Deze gedachten berusten op een verkeerde interpretatie van
sommig
wetenschappelijk onderzoek over de geleidings mechanismes.
Het is
weliswaar zo
dat als je met extreem gevoelige wetenschappelijke
instrumenten
onderzoekt hoe
de individuele elektronen van het ene metaalkristal op het
ander
overspringen je
wat merkwaardige dingen tegenkomt.
Bij alle praktische elektrische spanningen en stromen, hoe
klein ze ook
zijn,
zijn er zoveel elektronen in het spel dat zulke effecten
uitmiddelen of
veel
kleiner zijn dan de natuurlijke ruis. En dan geldt simpelweg
de wet
van Ohm. Zie
Hoeveel Elektronen
Middenfrequent
Meestal de aanduiding van de vaste frequentie waarnaar de te
ontvangen
zender
vertaald wordt in een super-heterodyne
ontvanger.
Bij midden- en korte golf ontvangers is dat 470 kHz, Bij FM
radio
ontvangers
10.7 Mhz en bij TV-ontvangers ca. 38 MHz.
Soms wordt gedoeld op de midden- audio frequenties, ruwweg
500 Hz to
4000 Hz.
Mike
Engels kort voor Microfoon. Ook een engelse
jongensnaam
De mil is een
lengtemaat =
1/1000 inch = 0.0254 mm
De mil is geen SI eenheid, en mag eigenlijk niet
gebruikt worden in officiele publikaties. In de praktijk
worden de mil
- en de
inch of 1/10 inch- veelvuldig gebruikt in de elektronica
wereld. Veruit
de
meeste elektronische componenten komen met steekmaten in
inches of
delen
daarvan. Het lay-outen van gedrukte bedradingen (printed
circuit
boards) gaat
overwegend in inch-maten.
Er is een tendens dat vooral (print) connectors en SMD
componenten in metrische maten
beschikbaar
komen. Een steek van 1/10 inch (2.54 mm) wordt dan 2.5 mm. Dat
is dus
opletten
geblazen, want het lijkt erg op elkaar, maar het past net
niet.
milli
voorvoegsel voor 1/1000 (een duizendste). Meestal aangeduid
met het
voorvoegsel
"m". Let op! de hoofdletter
M wordt in voorvoegsels gebruikt voor Mega, een miljoen.
Misaanpassing
We spreken van misaanpassing als een signaalbron met een
bepaalde
uitgangsimpedantie niet belast is met diezelfde impedantie.
In het bijzonder slaat het begrip misaanpassing op de
situatie dat een
kabel met
een bepaalde karakteristieke impedantie aangesloten is op
een apparaat
of een
verlengkabel met een andere (karakteristieke) impedantie.
Het resultaat is dat er signaalenergie reflecteert op de
overgang van
de
impedanties.
Het probleem doet zich alleen voor bij hoogfrequente
signalen, dus als
de lengte
van de kabels niet meer klein is ten opzichte van de
golflengte.
Zie het begrip Karakteristieke Impedantie in Kabeltechniek.
Mixer
Bij radio / TV ontvangers: zie mengtrap
Bij P.A. installaties en in opneem studio's het
knoppenpaneel waarmee
de
signalen van microfoons en andere signaalbronnen gemengd
kunnen worden.
Modificeren
De topsport in High-End HiFi land.
Als je echt(*) niet meer weet waar je je tijd, geld en
energie aan kunt
besteden
ga je je apparatuur modificeren.
Ongeveer elk detail van je apparatuur is vatbaar voor
modificatie. De
fabrikanten doen het namelijk nooit goed, en de high-end
hobbyisten
weten het
altijd veel beter.
Zonder dat je aantoonbaar last(*) hebt van allerlei ellende
moet het
verbeterd
worden.
Populair zijn:
- Ingieten van het kristal in de CD-speler, vermoedelijk
tegen jitter.
(Jitter
komt door ruis in de klok-oscillator, en daar helpt ingieten
niet tegen)
- Loodbitumen of soortgelijke materialen aanbrengen in de
CD-speler
(een
CD-speler is verregaand ongevoelig voor trillingen van
buitenaf)
- OpAmps vervangen door modernere types. Modernere OpAmps
hebben vaak
een groter
Gain-Bandwidth Product. Op zich is dat gunstig, maar door
simpelweg een
opamp te
vervangen loop je het risico om opgezadeld te worden met
instabiliteit
of
parasitaire oscillaties.
- Opvoeren van de ruststroom van een eindversterker. Als je
geen last
hebt van
cross-over vervorming (en dat is gemakkelijk na te gaan)
heeft het geen
zin om
de ruststroom op te voeren. Het leidt alleen tot een grotere
nutteloze
warmte
ontwikkeling.
- Het opvoeren of paralellen van voedings condensatoren. Dit
heeft
alleen zin
als je last hebt van brom, en kunt aantonen dat het komt
door te kleine
voedings
condensatoren. Ja, bij echte prul-apparatuur komt dat wel
eens voor.
- Het vervangen van allerlei condensatoren door zogenaamd
betere types.
Er
bestaan nogal wat materialen die in condensatoren gebruikt
worden.
Meestal
verschillen die alleen in eigenschappen voor zeer hoge
frequenties, in
ieder
geval ver buiten de audio frequenties.
Kortom, met zulke modificaties ben je doorgaans(*) bezig met
hocus-pocus die
geen enkel effect op de geluidskwaliteit heeft.
Wel vervalt iedere garantie op je apparatuur, en zelfs als
je een
reparatie wilt
betalen kan de fabrikant weigeren om aandacht aan zulk
geknoei te
besteden.
(*) Alhoewel ik in het voorgaande uiterst sceptisch ben kan
ik niet
uitsluiten
dat er zinvolle modificaties uitvoerbaar zijn.
Voordat je daaraan begint moet je je wel eerst de volgende
vragen
stellen:
1. Welk probleem denk je er mee op te lossen?
2. Hoe erg is dat probleem?
3. Hoe manifesteert zich dat probleem in het uiteindelijke
geluid?
4. Beschik je over een redenering die aannemelijk maakt dat
de
modificatie het
probleem helpt verminderen en in welke mate?
5. Is er nagegaan of de modificatie geen nieuwe problemen
introduceert?
6. Hoe kun je nagaan of en in welke mate het probleem door
de
modificatie
inderdaad verminderd is?
7. Last but not least: Is de modificatie alleen toepasbaar
bij een
bepaald
merk/type apparaat, of geldt die in het algemeen voor dat
soort
apparaten?
Als je niet eerst goede antwoorden op al deze vragen hebt
ben je
vrijwel zeker
met twijfelachtige hocus-pocus bezig.
Modulatie,
moduleren
Het proces waarbij een draaggolf van een zender voorzien
wordt van
informatie.
Bij Amplitude modulatie (AM) wordt de draaggolf van de
zender (de
frequentie of
golflengte waarop je moet afstemmen) in amplitude gevarieerd
met het
geluidssignaal.
Bij FM, (Frequentie Modulatie) wordt de frequentie van de
draaggolf
gevarieerd
door het uit te zenden geluidssignaal.
Voor digitale signalen die via een lange afstands verbinding
moeten
worden
overgebracht bestaat een groot aantal modulatie technieken.
Een
bespreking
daarvan gaat te ver voor deze website, maar een belangrijke
is
Quadratuur modulatie waarbij in 1 periode van de draaggolf
een aantal
bits informatie overgedragen kan worden.
In de muziektheorie betekent modulatie of moduleren een
overgang naar
een andere
toonsoort of toonladder.
Bij (oude)
middengolf radiotoestellen kon het
gebeuren dat een deel van het ontvangen signaal via de
lichtnetleiding
"binnenkomt" en via parasitaire capaciteiten van de
voedingstrafo op de
gelijkrichter (buis) kwam. Hier werd het zender signaal
gemoduleerd met
de 50 of 100 Hz lichtnet frequentie.
De remedie is om de gelijkrichters te overbruggen met een
condensatortje van een paar honderd pF.
Moiré effect
Als je twee
doorzichtige folies met een fijn patroon van evenwijdige
lijnen op
elkaar legt zie je vaak een veel grover vlekken- of
lijnenpatroon dat bovendien sterk verandert als je de folies
t.o.v.
elkaar verschuift.
Als het om visuele zaken gaat noemen we dit het Moiré
effect. Het
wordt
ook wel Interferentie genoemd.
Bij het digitaliseren van audio kan er op een vergelijkbare
manier iets fout gaan, we noemen het dan aliassing. Zie analoog en digitaal
Momentaan
Betekent dat we alleen naar dit moment, naar dit kleine
tijdsbestek,
het nu,
kijken.
Monitor
Het begrip monitor komt in verschillende conteksten voor:
- Een apparaat, mechanisme of procedure om de kwaliteit van 1 of ander (productie) proces te bewaken.
- Luidsprekers die bij optredens in grote zalen of buiten, vooraan op het podium liggen en schuin omhoog stralen. Deze zijn bedoeld om de artiesten te laten horen wat ze spelen, want bij grootschalige optredens horen ze dat niet (goed) via de luidsprekers die voor het publieksgeluid zorgen.
- Luidsprekers in de regieruimte van een opneemstudio. Begrijpelijkerwijze worden daar zeer hoge eisen aan gesteld, want hiermee moeten de geluidstechnici en de muziek regisseur/euse beoordelen hoe het uiteindelijk op de plaat komt. Luidsprekerfabrikanten willen hun producten nog wel eens de naam "monitor" geven om te suggereren dat ze een dergelijke kwaliteit hebben. Dat is niet altijd terecht.
- Een uitgang op een (regel)versterker die bedoeld is voor het aansluiten van een opneem apparaat: magneetband, DAT, digitaal audio opneem apparaat, etc. Vaak wordt voor zo'n uitgang de naam "Rec Out" gebruikt: "Recorder Out".
- Beeldschermen in TV-studio's e.d. waarmee de gang van zaken in de gaten gehouden wordt. Ook beeldschermen van bewakingscamera's, beeldvormende technieken in het ziekenhuis e.d.
Mono
Geluidsweergave met 1 kanaal.
In tegenstelling tot Stereo, of Multikanaal
of Surround.
Monoblock
Meestal een enkele mono- eindversterker waarvan je er twee
moet
gebruiken voor
een stereo installatie (en meer als je ook aan Surround of
Bi/Tri-amping
wilt doen)
Het aantrekkelijke is dat zulke losse eindversterkers dicht
bij de
luidsprekers
geplaatst kunnen worden zodat je je geen zorgen over de
luidspreker
kabel hoeft
te maken.
Soms wordt er een losse versterker module mee bedoeld die
nog voorzien
moet
worden van een voedingsdeel en een kast. Interessant voor
zelfbouwers.
Monokristal,
Monokristallijn,
Monocrystal
Lett: 1
kristal
Het komt er op neer dat door het hele kristal de structuur
homogeen is,
d.w.z.
dat de atomen / moleculen regelmatig in de ruimte gerangschikt
zijn.
Dat is meestal het geval in halfgeleiders, zoals transistoren en diodes.
Monoliet,
Monolitisch, Monolith, Monolithical
Lett: (bestaande uit) 1 steen.
Een ietwat verouderde term voor elektronische circuits die op
een
"monokristal" gebouwd zijn. Vrijwel alle geintegreerde
circuits zijn op die manier opgebouwd..
Monopool,
Monopole.
Een elektrisch element met slechts 1 pool, bijv. een
vrijstaand of
zwevend
voorwerp dat elektrisch geladen is.
De magnetische monopool (iets met alleen een noord- of een
zuidpool) is
tot nog
toe een onbestaanbaar ding gebleken, alhoewel de natuurkunde
het niet uitdrukkelijk verbiedt.
Monotoon
In de wiskunde noemen we een functie monotoon als 'ie altijd
stijgt of
altijd
daalt.
Bij sommige types A/D en D/A converters kan het voorkomen
dat een
grotere input
bij bepaalde getalswaarden tot een kleinere output leidt.
Bij A/D
converters
wordt dit verschijnsel ook "missing codes" genoemd; bij D/A
converters
komt dit tot uitdrukking in de differentiele
niet-lineariteit.
In de audiotechniek gebruiken we voornamelijk 1-bit
converters en die
hebben
geen last van dit verschijnsel.
Zie ook het hoofdstuk Analoog
en Digitaal
Motion
Feed Back,
Motional feedback
Zie MFB
Zie Actieve luidsprekers.
Moving
Coil Element, MC-element
Pick-up element waarbij een spoelenstel beweegt t.o.v. een
stilstaande
magneet.
Afspeel element voor Vinyl-platen met pretenties voor een
betere
kwaliteit dan
het M.D.element. Het MC element vereist een speciale
voorversterker of
aanpastrafo.
Moving Coil elementen bestonden al tamelijk lang maar werden
vooral
bekend in de
nadagen van de LP, enkele jaren voordat de CD op de markt
kwam.
Bij de kabelverbinding tussen een MC element en de speciale
voorversterker moet
rekening gehouden worden met de zeer lage impedantie van
zowel het
element als
de voorversterker (ca. 2 Ohm)
De kabel moet kort gehouden worden, en de afscherm-mantels
c.q. de
retourleidingen mogen alleen bij de voorversterker met
elkaar verbonden
zijn, en
niet ook in de platenspeler of in de arm. Zo'n dubbele
mantel-verbinding kan een
degradatie van de kanaalscheiding veroorzaken.
Moving Magnet Element, MM element, MD element
MD betekent
"magneto
dynamisch"oftewel een bewegende magneet.
Pick-up element waarbij er een magneetje beweegt tussen een
stilstaand
spoelenstel.
Dit is het meestgebruikte weergeef element voor kwaliteits
weergave van
vinylplaten.
Een tegenhanger is het ED element, Elektro dynamisch, maar
vaker
"moving
coil" genoemd.
Een systeem voor het digitaal opslaan en/of versturen van audio (muziek of spraak) signalen. MP3 gebruikt een z.g. "lossy" of verliesgevende coderingsmethode.
MP3 een zeer
populaire methode omdat er een vrij
hoge
compressiefactor bereikt kan worden. Het komt in een aantal
verschillende
bitrates, waarvan de kleinste getallen een heel slechte
geluidskwaliteit geven
(telefoon of zo) en de hoogste bitrates moeilijkt te
onderscheiden
zijn van
ongecomprimeerde signalen.
Ik vernam van iemand die echt heel goede luidpreker/versterker
systemen maakt het volgende: De wat jongere luisteraars
klaagden dat er iets mis was met het geluid. Bij doorvragen
bleek dat ze de MP3-artefacten misten. Tegenwoordig hebben
veel jonge mensen muziek zelden anders dan van MP3 gehoord en
beschouwen ze dat als de standaard kwaliteit.
MSB,
MSB spikes, MSB glitches
MSB staat voor 'Most significant Bit'
In een digitaal systeem het meest significante cijfer, het
cijfer met
het meeste
gewicht.
Zie ook "Spike" en "Glitch" in het hoofdstuk Analoog en Digitaal.
Mu, Mu-metaal
De griekse letter mu wordt in de elektrotechniek gebruikt
voor de
magnetische
geleiding van bijv. ijzer en andere magnetiseerbare
materialen. De
officiele
naam is "magnetische permeabiliteit" (doordringbaarheid)
We maken onderscheid tussen de absolute en de relatieve
permeabiliteit.
De
absolute bedraagt 4 * pi * 10 exp-7 Henry per meter.
De relatieve permeabiliteit is een dimensieloos getal. Voor
lucht en de
meeste
isolatie materialen 1. Voor ijzer ca. 30 to 3000,
afhankelijk van de
precieze
samenstelling en (warmte) behandeling.
Sommige soorten ijzer (legeringen) halen wel meer dan 10000,
en dat
noemen we
dan noemen we mu-metaal. Dit wordt bijv. gebruikt bij de
magnetische
afscherming
van (microfoon) transformatoren en andere gevoelige circuits
met
spoelen.
Multikanaal
Weergeef
systemen voor geluid via meer dan 2 onafhankelijke kanalen.
(2
kanalen weergave noemen we "gewoon" Stereo)
Met de komst van (muziek) DVD en SACD zijn er mogelijkheden
voor echt
multikanaal
weergave voor in de woonkamer. Vooralsnog wordt er nog flink
aangerotzooid, want
er is er nog weinig ervaring met microfoon opstellingen die
het "goed
doen", en multikanaal muziek opnames klinken vaak nog erg
onrealistisch. En
de vraag dringt zich op of ik al die galm en dat gekuch
achteruit de
concertzaal
wel wil horen in mijn huiskamer.
Zeker weten, zulke vragen werden ook gesteld bij de overgang
van mono
naar
stereo muziek weergave rond 1960. Die kritiek is tamelijk
snel
verstomd, en ik
hoop dat dat ook met de nog in de kinderschoenen staande
multikanaal
weergave
het geval zal zijn.
De populaire 5, 6, 7, al of niet .1 weergeef
systemen (5, 6, of 7 luidsprekers rondom je luisterpositie,
en de .1
duidt op
een sub-woofer) doen het meestal vrij goed bij DVD-films met
rondom
geluid, maar
als je serieus naar muziek gaat luisteren is het meestal
bagger. Dat
komt vooral
door de vaak belabberde mini-pak luidsprekertjes en een
subwoofer die
maar 1
toon van zo'n 70 Hz kan weergeven. Ik beschouw zulke
systemen als ongeschikt voor het goed weergeven van
2-kanaals stereo
muziek van
radio, CD of SACD.
Mijn advies: Zorg dat je een 2-tal prima full-range luidsprekers hebt voor 2-kanalen stereo en zet die ter weerszijde van je breedbeeld of je projectie scherm. Vul dat voor de DVD-film aan met niet te kleine luidsprekers achter, opzij en centrum-voor. Je zult dan merken dat het film geluid ook uitstekend wordt. Met de multikanaal / DVD versterkers is meestal niets mis, als je voor gewone stereo muziek al die malle effecten maar uitzet. Anders luister je alleen maar naar nep.
Multipel
Meerdere (soms tegelijkertijd).
Mute
Engels voor Stom of Zwijgend. Op sommige (regel) versterkers
komt zo'n
knop wel
voor. Het volume wordt er drastisch door verlaagd, som gaat
het geheel
uit. Dat
kan handig zijn als je een telefoongesprek moet aannemen of
zo.
In sommige gevallen is de mute-knop handig voor als je in de
kleine
uurtjes
muziek wilt beluisteren, maar wanneer het absoluut niet hard
mag.
Murphey
Op alle gebieden van de techniek zijn de wetten van Murphey
geldig.
Heel in het algemeen stelt de wet van M.: "als er iets mis
kan gaan dan
zal
dat (tijdens demonstraties) zeker gebeuren".
De wet van murphy kent vele gedetaileerde uitwerkingen,
vrijwel
allemaal op het
internet te vinden.
Een enkel voorbeeld: Als een stuk gereedschap in een
apparaat valt komt
het
meestal op die plek terecht waar het de meeste schade
aanricht. Deze
regel is
ook bekend als de wet van de selectieve zwaartekracht.
Muzikaal
Er wordt wel eens van een versterker, CD-speler of
luidspreker systeem
gezegd
dat 'ie / het "zeer muzikaal" is.
Nou, zet dat apparaat maar eens op de pianokruk, of geef het
een viool
of
gitaar, en laat dan maar eens horen wat het kan.
Muzikaliteit is een eigenschap van (sommige) mensen. Niet
van
apparaten. Sommige
geluidsinstallaties geven muziek beter weer dan andere. Dat
heeft niets
met
muzikaliteit te maken, dat is alleen maar techniek.
Muziekvermogen
Maximaal piek- uitgangs vermogen van een eindversterker. De
definitie
is zo
gekozen dat er een zo groot mogelijk getal ontstaat, waarbij
nadelige
effecten
in de versterker versluierd worden.
Het is het piekvormogen dat de versterker gedurende zeer
korte tijd kan
leveren.
Vooral bij goedkopere versterkers zal de voedingsspanning
teruglopen
bij een
flinke uitsturing. Door de definitie "in zeer korte tijd"
wordt dit
niet meegenomen. Niet zelden wordt zelfs het vermogen van
beide
stereo-kanalen
opgeteld om tot een nog groter getal te komen.
De enige goede aanduiding van het vermogen van een
eindversterker is
het
maximaal continue onvervormd sinus vermogen, ook wel
continue RMS
vermogen
genoemd, en wel voor elk apart kanaal. (Bij multikanaal
versterkers
zoals o.m.
Dolby surround is het vermogen van de "achter", "centrum" of
"effect" kanalen wel eens flink minder dan dat van de
stereo-hoofd-kanalen. Daar is op zich niks mis mee, maar het
moet wel
duidelijk
aangegeven worden.